onsdag 29. juli 2009

Det tvangsbaptistiske 29.juli-innlegget

Heisann, godtfolk - i dag skal jeg ikke prate om snikislamisering, men om vår alles statskirke. Det er i dette år også et kirkevalg. Kanskje har du fått noe i posten om det? I min lokalavis kom jeg tilfeldigvis over noe som antydet at det kunne bli masseutmelding av den norske kirke, fordi folk nå kunne bli bevisst at de er medlemmer.

I underkant av 83% nordmenn er medlemmer av kirken. På wikipedia, der det var referert til en viss "Eurobarometer Poll 2005" tror 32% norske statsborgere på en gud. Som man ser er det ganske sterke uoverensstemmelser mellom disse tallene.

Jeg synes at automatisk medlemskap av trossamfunn ikke hører hjemme i et demokrati. Det er derfor statskirken har så mange medlemmer. Hadde folk aktivt måtte melde seg inn, ville det klart ikke vært så mange.

Nå har jeg aktivt fylt inn skjema for utmelding av statskirken, aktivt lagt det i en konvolutt, satt på frimerke. Videre har jeg postet det.

Har det noe å si?

Staten betaler ganske så mye for de religiøse samfunnene, og da aller mest til statskirken. Andre religiøse samfunn får betalt etter medlemstall målt opp mot medlemstallet til nettopp statskirken. Jeg vil ikke betale for noe jeg ikke tror på, og ikke vil jeg at du skal gjøre det heller. Jeg vil heller ikke være kristen på papiret (altså stå skrevet opp i en kristen organisasjon, noe statskirken er), når jeg ikke er det i praksis.

Jeg synes det er på tide å skille stat og kirke. Tro er en privatsak, noe helt individuelt. Derfor skal ikke jeg være nødt til å betale for din tro, og ikke skal du trenge å betale for min, eller mangelen på den.

En del partier, deriblant partiet Venstre (som er et meget bra parti), er for skille av stat og kirke. Det er bra. Samtidig vil det gi mer dekning for et slikt skille om færre er medlem av statskirken.

Så - revurder din status som medlem i statskirken. Det tar bare noen få minutter å få fylt inn skjema og sendt av gårde.

Skjema for utmelding finner du blant annet her:

http://www.human.no/templates/Page____168.aspx

Ja til demokrati, og personlig tro, eller ikke-tro, som man selv betaler eller ikke betaler for. Slikt skal ikke gjøres over skatteseddel.

Ingen kommentarer: